در زندگی مدرن امروزی از صنایع معدنی منافع بسیاری را بهره مند می شویم وبیشتر مواد معدنی را که برای اصلاح زیرساخت ها ومدرنیزه مورد استفاده روزانه ، همچنین برای به دست آوردن مقدار بیشتری از انرژی مواد معدنی و تأمین کودهای معدنی و ارگانیک برای کشاورزی برای تولید غذای بیشتر قادر می سازد ، در نهایت به این مواد و صنایع معدنی وابسته متکی هستیم. فعالیت های معدنی و صنایع معدنی در محیط اطراف ما برای محیط زیست مزاحم حتمی و اجباری بوده و با تأثیرات عمیق اجتماعی وایجاد نابرابری های شهری و روستایی بین جوامع ارتباط مستقیم دارد. با این شرایط آینده ما عمیقا به اکتشافات آینده معدن و استخراج پیوسته مواد معدنی بستگی دارد. بخش های مختلف معدنی، از کشف تا اکتشاف، استخراج بهره وری بازاریابی و فروش مورد بررسی قرار گرفته و تأثیرات و چالش های فعلی آنها مورد بحث دانش آموزان قرار گرفته می شود و دانش آموزان با شرایط کار در معدن به صورت جدی تر آشنا شده و بسیاری از خطرات کار در معدن و آسیب های جدی در حوادث معدن را شناسایی می شود. میراث اقتصادی معادن در کنار اصلاح محیط زیست اطراف معادن و اشکالات وارد شده بر برداشت های معدن و جامعه محقق آینده در ارتباط با سلامتی محیط زیست اطرافشان مورد کاوش بررسی و تحقیق قرار می گیرند. در نهایت روش های امروزی اشتغال در معادن و شغل معدنکاری باید با شناخت بیشتر تغییر کرده و به توسعه جامعه مدنی بپردازد. همچنین محافظت از منابع طبیعی محیط زیست و اکوسیستم ها اطراف در دستور کار جدی قرار گیرد.
مدارس جدید معدن و منابع معدنی با رویکرد شناخت جامع از معدن اشتغال در معدن بازاریابی و فروش روبرو خواهد شد. این مدارس که می تواند به صورت مشترک در بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم (دانشکده مهندسی و دانشکده علوم ) ایجاد و سامان دهی شود. دانش آموزان در کلاس نرم افزار برنامه ریزی معادن شرکت می کنند ودر مراحل مختلف برای بدست آوردن سرمایه مورد نیاز ادامه کار معدن تلاش میکنند. راه های گوناگون بدست آوردن هزینه ها را در مسیر اکتشاف استخراج فروش و تزریق سرمایه برای اهداف بالاتر و توسعه معادن را شناسایی و استفاده می نمایند.
پیشنهاد: تصویب طرح و لایحه وجود مدارس تخصصی از جمله مدرسه معدن توسط نمایندگان مجلس امروز در ایران لازم و ضروری می باشد. تأسیس یک مدرسه مدرن معدنی و صنایع معدنی در هر کشوری با توجه به سرمایه های طبیعی موجود در کشور برای شناخت بیشتر و کاهش هزینه های ناشی از حوادث ناگوار معدنی لازم است. دانشگاه آریزونا اولین موسسه تخصصی برای منابع معدنی و تغییر شکل اشتغال درمعدن و صنایع معدنی را در قرن 21 راه اندازی نمود.این مدارس می توانند به طور مشترک بین دو دانشکده فنی مهندسی و دانشکده علوم و با مشارکت موسسه های خصوصی مستقر شده و آموزش های کاربردی برای رشته کارشناسی معدن، کارشناسی ارشد و حرفه ای را در زمینه هایی از جمله جمع آوری داده ، اکتشاف هزینه های مقرون به صرفه ، تجارت آسان ، ایمنی و سلامت" و "تجزیه و تحلیل ، هوش مصنوعی و اتوماسیون خدمات ایمنی و بهداشت حرفه ای و اجتماعی، مسئولیت کارفرما، بیمه مسئولیت، بهداشت عمومی و حقوق و بیمه بیکاری در معادن ارائه می دهد.
پیشنهاد این مدارس می تواند شامل ورودی حتی از شاخه صنعت باشد.صنایع معدنی در همه چیز از موبایل و خودرو، کل زیرساخت، انرژی پایدار، صفحات خورشیدی، توربین های بادی را تشکیل می دهند. پیش بینی می شود به زودی جستجوی سراسری برای این مدارس تخصصی پیشرفته به صورت یک نیاز روز بررسی و حمایت شود. حتی می توان این مدارس را در دوره های مقدماتی و بین رشته ای به صورت کاردانش با ساعت کار کمتری به صورت تخصصی جهت آشنایی بیشتر متقاضیان رشته های خاص ارائه داد.
این مدارس بیشتر از انتظار در زمینه های مرتبط خدمت خواهد کرد. معمولا دانشجویان بدون داشتن اطلاعات از معادن وارد حیطه کار معدنی می شوند و بعضی مواقع با خلا های تجربه ای حوادث ناگواری را هم رقم می زنند - نیاز به تجارب گوناگون عملکرد درست صنایع معدنی و روش های بهینه در مسائل فنی ، شناخت آسیب های اجتماعی ، مالی واقتصادی وحوادث غیر مترقبه زیست محیطی پیرامون اکتساب ثروت های کلان از معادن، استفاده از مواد زائد و ضایعات معدنی و استفاده مجدد آنها در صنعت امروزه را متناسب می سازد.
تغییر چشم انداز آینده معدن کار در کنار صنعتگر از دستاوردهای بالقوه و موثر در آینده و برای آیندگان در صنعت و دانشگاه می باشد. تیم مدیریتی این مدارس دارای یک کمیته مشاوره فنی متشکل از استادان صنعت و معدن ، دانشگاه ها ، صنعتگران و یک نماینده از سازمان دولتی و دارای یک استانداردهای مشخص و سند راهبردی در راستای اهداف چشم انداز آینده نیاز روز صنعت معدن و تجهیزات خواهد بود.
تأسیس این مدارس معدنی تا حد زیادی بیش از هر زمان دیگری نیاز ما به یک برنامه آموزشی مدون بر اساس معدن و صنایع معدنی برای قشر تحصیل کرده است که شامل تمرکز بر مسائل مالی و اقتصادی، حوادث، قوانین، زیست محیطی ، اجتماعی است. مدارس معدنی صنعتی می توانند پیش زمینه ورود به دانشکده معادن و فنی مهندسی برای آموزش فارغ التحصیلان برای حل مشکلات جهان باشد.
این آموزش ها توسط متخصصان عالی ارائه خواهد شد که در هر شهر نمونه های بارز از آنها به وفور دیده می شوند تجربه های قابل توجه این اساتید در کلاس ها و آزمایشگاه ها ارمغانی برای تازه واردان این رشته در حیطه اشتغال در مهندسی معدن خواهد بود. دانش آموزان در کشف های عملی جدید با اساتید همکاری می کنند و در زمینه مختلف فرصت های شغلی در رشته معدن و پروزه های تحقیقاتی در زمینه انرژی پاک ، مواد و منابع طبیعی با شرایط کار پیچیده در معادن بیشتر آشنا می شوند.
اگر کار سازمان دهی و مدیریتی این مدارس عملکرد درستی به جا گذارد می توان با استفاده از این آموزش های قدرتمند و مورد نیاز روز صنعت و معدن سیلی از بهترین نخبه هارا به جامعه معدنی کشور گسیل دارد. در حقیقت ، فارغ التحصیلان این رشته از قدرت تصمیم گیری بالا، آشنایی با شرایط خاص جلوگیری از حوادث غیرمترقبه و....در نهایت نتایج شغلی ویژه برخوردار خواهند بود- که موفقیت فوق العاده ای در زمان حال خواهد بود .