درصنعت الماس در طول بحران Covid-19 اثرات منفی بجا ماند .اما در کل بهتر از بازار لوکس شخصی ظاهر شد. پس با وجود افت چشمگیر ، بازار خرده فروشی جواهرات الماس 64 میلیارد دلاری عملکرد بهتری نسبت به بازار شخصی لوکس داشت که منقبض شد.
تولید الماس تراش نخورد روند نزولی خود را ادامه داد و به 111 میلیون قیراط کاهش یافت. پس از رسیدن نزول قیمت کلیه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به کمترین قیمت خود در 5 ساله گذشته، باز هم در سال 2020 ، کاهش تولید 20 درصد در مقایسه با سطح 2019 تجربه کرد.مدیر عامل شرکت بروس کلیور می گوید ، معدنچی الماس همچنان تقاضای "قوی" جواهرات الماس در بازارهای اصلی مصرف ایالات متحده و چین را می بیند.اما عبور موج دوم و حتی سوم و چهارم کوید 19 را بی اثر می داند در حالیکه مقیاس موج دوم عفونت های Covid-19 در هند، جایی که اکثر الماس های جهان کنده بریده و تراش می خورد، منجر به کاهش ظرفیت برداشت و متعاقباً کاهش تقاضای الماس تراش نخورده شده است.
رویکرد مراقبانه در معادن سنگهای قیمتی ونیمه قیمتی ضروری به نظر می رسد تا کشور از یک خام فروشی سنگهای خاص خارج شود. برای کشور هند میزان فروش کمتر از 450 میلیون دلار فروش ثبت شده برای سومین چرخه فروش است این میزان از فروش سنگهای قیمتی می تواند برای ایران ارز آوری زیادی ایجاد کند.
مواد معدنی، ازجمله سنگ قیمتی و نیمه قیمتی از هزاران سال پیش در خاورمیانه بوده است. ماده معدنی فیروزه در خالص ترین و مطلوب ترین شکل خود در ایران یافت شد. برای بیش از 20 قرن ، سنگهای قیمتی فیروزه از معادن ایران کنده، بریده و به سرتاسر جهان حمل شده است تا مشخص ترین و قابل شناسایی ترین و پیچیده ترین جواهرات در جهان ساخته شود .
فراوانی سنگ معدنی فیروزه در ایران به این معنی است که تا امروز نیز منبع اصلی استخراج معادن بوده است. حال اینکه می توان یک ارزش کاری مشخص و سرمایه گذاری مدرن به شکل طلای استرالیا و الماس هند به سمت یک سرمایه گذاری کلان در ایران پیش رفت. سودآوری سنگ فیروزه به حدی خواهد بود که می تواند قسمتی از صادرات کشور را رونق دهد.
ساخت جعبه طلا و جواهرات از صنایع پر رونق به روز و مدرن امروزه به شمار می رود.