اعظم ذوالفقاری منظری؛ * وزارت صنعت، معدن و تجارت، این روزها گرفتار انجام شدن یا انجام نشدن یک تصمیم است. ممنوعیت یا آزاد شدن واردات خودروهای سنگین معدنی. رزم حسینی، در زمستان سال گذشته بود که اعلام کرد واردات خودروهای سنگین راهسازی یا معدنی ممنوع است و شرکتهای معدنی باید این خودروها را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند.
در واکنش به این ماجرا، بهرامن، رئیس خانه معدن نامه استعفای خود را نوشت و تحویل وزارت صمت داد. هرچند رسانههای وابسته به سازمانها و نهادهای صنایع معدنی اعلام کردند که بهرامن سالهای زیادی است ریاست خانه معدن را به عهده دارد و حالا باید افراد دیگری در این سمت ایفای نقش کنند، اما بهرامن همچنان رئیس خانه معدن است و انگار آن استعفا برای تحت تأثیر قراردادن وزارت صمت بود تا از تصمیم خود منصرف شود.
شاید بتوان گفت که این اولین اقدام معدنیها در مقابله با ممنوعیت واردات خودروهای سنگین بود. در واقع رزم حسینی زمانی اعلام کرد که واردات این دسته از خودروها ممنوع است که هپکو، به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده خودروهای سنگین راهسازی و معدنی در کشور، در کش و قوس تأمین زیرساختهای لازم برای تولید دامپتراکهای معدنی بود. این اقدام در واقع حمایت جدی وزارت صمت از این صنعت عظیم داخلی را نشان میداد که با واکنش منفی از سوی معدن داران مواجه شد.
کارگران هپکو معتقدند که معدن داران به این دلیل با ممنوعیت واردات خودروهای سنگین معدنی مخالف هستند، چرا که اغلب آنها در کار خرید و فروش این نوع خودروها هستند و در این مسیر سودهای کلان هم به جیب میزنند.
نوشتار :اعظم ذوالفقاری منظری