گره خوردن سرنوشت همه شرکت های خودروساز برقی به معادن لیتیوم و کوبالت باعث شده است تا هر روز اخبار معدن از این شرکت های به گوش برسد و نیاز است تا آن ها تصمیمات معدنی خود را با دقت بیشتری بگیرند تا دچار مشکلی نشوند.
گروه خودروسازی BYD چین که به عنوان دومین گروه خودروساز محصولات برقی در دنیا شناخته می شود این روزها در کش و قوس یک تصمیم مهم برای آینده باتری های خود است. آن ها در آخرین اعلامیه خود آورده اند که قصد دارند تنها به سمت تکنولوژی LFP که مختصرا از لیتیوم، آهن و فسفات گرفته شدهاست بپردازند و دیگر از تکنولوژی NCM یا نیکل، کوبالت منیزیم استفاده نخواهند کرد.
BYD تکیه گاهی محکم به نام وارن بافت، سرمایه گذار بزرگ آمریکایی در اختیار دارد که 21 درصد از سهم این شرکت را برای خود کرده است. آن ها بعد از تسلا از نظر حجم تولید قرار گرفته اند با اینکه این گروه خودروسازی به عنوان یکی از تامین کننده های اصلی باتری برای دیگر شرکت های دنیا به شمار می آید.
این کارخانه مستقر در استان شنزن نه تنها به دنبال جایگزین کردن تکنولوژی اصلی خود با یک مورد ارزان تر است بلکه در صدد است تا از این راه بتواند خودروهای ایمن تری را تولید نماید. با توجه به اینکه تکنولوژی NCM با بالا و پایین شدن میزان نیکل و کوبالت می توانند خطر آتش سوزی بیشتری به همراه داشته باشند، جایگزین کردن آن ها با لیتیوم می تواند ایمنی این خودروها را افزایش دهد.
ونگ چانفو، مدیرعامل BYD در گفتگو با یک روزنامه چینی با اشاره به ثبت 124 مورد حادثه در میان خودروهای برقی در یک سال گذشته در چین گفت: بسیاری از شرکت های خودروسازی و تامین کننده قطعات به سمت باتری های نیکل کوبالت رفته اند چرا که قدرت نگه داری شارژ بیشتری دارند ولی تاوان آن را با ایمنی و هزینه گزاف پرداخت کرده اند.
تکنولوژی اصلی BYD تا امروز توانسته است رکوردهای منحصر به فردی در زمینه پویش مسیر و نگه داری شارژ را به ثبت برساند اما با این اوصاف آن ها قصد دارند این تکنولوژی را با LFP عوض کرده و تغییری در شیوه برخورد خود با خودروها کنند. مدل شاسی بلند تانگ از این شرکت که برای بازار اروپا تولید شده است می توانند 505 کیلومتر را با یک بار شارژ 30 دقیقه طی کند در حالی که بهترین مدل تسلا یعنی تسلا 3 می تواند با یک بار شارژ مسیر 420 کیلومتر را طی کند.
یکی از تحلیل گران بازار سرمایه البته در واکنش به این خبر اعلام کرده است که هم اکنون BYD با داشتن تکنولوژی های مختلف تولید باتری به عنوان رهبر این صنعت حتی در سیستم لیتیومی است و این خبر آنچنان که باید شکه کننده نخواهد بود ولی نتیجه ای که این کار به همراه دارد باعث می شود تا شرکت های شیمی تولید باتری نگرش خود را در آینده تغییر دهند و البته تاثیر به سزایی بر قیمت نیکل و کوبالت خواهد داشت چرا که میزان زیادی از تقاضای آن ها کم خواهد شد.