Industry of iran
ایران دارای پایگاه صنعتی گسترده و متنوعی است. در سال 1998 ، سازمان ملل اقتصاد ایران را به عنوان نیمه توسعه یافته طبقه بندی کرد.
دولت ایران برنامه هایی برای تأسیس 50-60 پارک صنعتی تا پایان پنجمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی اقتصادی تا سال 2015 دارد. چندین پیمانکار خارجی در زمینه های مختلف ساخت سدها ، پل ها ، جاده ها ، ساختمان ها ، راه آهن ، تولید برق و صنایع گاز ، نفت و پتروشیمی به پیمانکاران ایرانی اهدا شده است.
وزارت صنایع و معادن وظیفه تسهیل گسترش و ترویج سیاست های صنعتی و معدنی را بر عهده دارد. این وزارتخانه همچنین متمرکز و یکپارچه سازی سیاست گذاری در بخش صنعت و معدن را بر عهده دارد. سرانجام ، این وزارتخانه کلیه استراتژی ها ، سیاست ها و برنامه های مربوط به بخش صنعت و معدن در ایران را تنظیم می کند. دپارتمان صنایع با فناوری پیشرفته ، همچنین به عنوان مرکز صنایع با فناوری پیشرفته (HTIC) شناخته می شود که در ارتقا فعالیت های تحقیقاتی و حمایت از ظهور شرکت های با فناوری پیشرفته فعال است. از سال 2014 ، ایران دارای 930 پارک و منطقه صنعتی است.
شاخص پیچیدگی اقتصادی برای ایران (1964–2014
از سال 2014 ، 81000 واحد صنعتی کوچک بیش از 1 میلیون کارگر در ایران استخدام کرده اند. صنایع کوچک 92 درصد صنایع ایران ، 45 درصد اشتغال صنعتی کشور و 17 درصد تولید کشور را تشکیل می دهند. در صنعت ، به دلیل ضعف یا عدم وجود ، صنعت پشتیبانی سهم کمی در فعالیت های توسعه نوآوری / فناوری دارد. حمایت از توسعه شرکت های کوچک و متوسط باعث تقویت شبکه تأمین کنندگان در ایران خواهد شد. در سال 2016 ، ایران نزدیک به 3000 شرکت دانش بنیان داشت که 70،000 شغل و 6.6 میلیارد دلار درآمد داشتند.
از سال 2019 ، 43،650تعداد SME در بیش از 800 پارک صنعتی در ایران مستقر بودند که از این تعداد نزدیک به 78 درصد یا 33،800 شرکت فعال بودند (1100 از این SME ها محصولات داخلی را به بازارهای جهانی صادر می کنند).
گزارش 2003 که توسط سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت SME در ایران تهیه شده است ، از جمله این دلایل:
کمبود موسسات نظارت ، سیستم بانکی ناکارآمد ، فقدان R&D کمبود مهارت های مدیریتی ، فساد ، مالیات ناکارآمد ، دلهره های فرهنگی-اجتماعی ، فقدان حلقه های یادگیری اجتماعی ، عدم آشنایی با بازارهای بین المللی لازم برای رقابت جهانی ، اقدامات اداری دست و پاگیر ، کمبود نیروی متخصص ، عدم حمایت از مالکیت معنوی ، کمبود مراکز تحقیقاتی ، کمبود سرمایه اجتماعی ، یادگیری اجتماعی ، مسئولیت اجتماعی و ارزشهای فرهنگی اجتماعی.
طی چند سال گذشته ایران در زمینه های مختلف علمی و فناوری به سرعت پیشرفت کرده است. پیشرفتهای عمده در بخشهای پتروشیمی ، داروسازی ، هوا فضا ، دفاع و صنایع سنگین صورت گرفته است. حتی در مواجهه با تحریم های اقتصادی ایالات متحده ، ایران ظاهر می شود
حدود 30٪ نیروی کار بخش دولتی ایران و 45٪ شرکتهای بزرگ صنعتی در تهران مستقر هستند و تقریبا نیمی از این کارگران برای دولت کار می کنند.
صنایع غذایی: این بخش همچنین تقریباً 328،000 نفر یا 16.1٪ از کل نیروی کار بخش صنعت را استخدام می کند. ایران در سال 2007 به ارزش 736 میلیون دلار و در سال 2010 به ارزش 1 میلیارد دلار (600000 پوند) مواد غذایی صادر كرده است. نوشیدنی های غیر الکلی ، آب معدنی ، بیسکویت ، شکلات ، شیرینی جات ، روغن خوراکی ، لبنیات ، غذاهای محافظت شده و میوه ها ، مربا و ژله ، ماکارونی ، آب میوه و مخمر از عمده صادرات به عراق ، افغانستان ، ترکمنستان ، تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای میانه بوده است ، روسیه ، اوکراین ، بلاروس ، پاکستان ، عربستان سعودی ، کویت ، امارات متحده عربی ، قطر ، عمان ، سوریه ، آلمان ، اسپانیا ، هلند ، فرانسه ، کانادا ، ونزوئلا ، ژاپن ، کره جنوبی و ترکیه.
صنعت خرده فروشی : در حال حاضر صنعت خرده فروشی ایران عمدتا در اختیار تعاونی ها است ، بسیاری از آنها با حمایت دولت و خرده فروشان مستقل در بازارها فعالیت می کنند.
شرکت به پخش ، گلرنگ پخش و قاسم ایران بزرگترین شرکتهای پخش در ایران هستند. قاسم بیش از 80،000 خرده فروش کالاهای مورد نیاز خود را در سرزمین های ایران ، افغانستان و عراق فراهم می کند.
ایران 438 هزار و 478 خرده فروش کوچک صنعتی درمواد غذایی دارد. میگروس ترک همچنین اعلام کرد که قصد دارد در بازار سودآور خرده فروشی ایران سرمایه گذاری کند. در سال 2010 ، یک گروه فناوری وابسته به دولت (مرکز فنی رویش) اولین سوپرمارکت آنلاین کشور را تأسیس کرد. واردات هنوز بخش قابل توجهی از کالاهای مصرفی در ایران را تشکیل می دهد و شرکت های مستقر در دبی ، امارات متحده عربی بیشتر تقاضا را برآورده می کنند. آنها از کشورهای غربی و آسیایی صادرات مجدد می کنند ، و این مهمترین بازار صادرات مجدد امارات متحده عربی است. در سال 2012 ، ایرانیان 77 میلیارد دلار برای غذا ، 22 میلیارد دلار برای لباس و 18.5 میلیارد دلار برای گردشگری خارجی هزینه كردند