وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چابهار قطب پتروشیمی ایران میشود از بهرهبرداری آزادراه جنوبی تهران در آینده نزدیک خبر داد.
محمد اسلامی با بیان اینکه طول آزادراههای کشور تا پیش از انقلاب ۷۶ کیلومتر بود که امیدواریم تا پایان عمر دولت به ۳۱۰۰ کیلومتر افزایش یابد، اظهار کرد:
آزادراه غدیر که طی ۵ سال طراحی و ساخته شده و در آستانه بهرهبرداری قرار گرفته است گره بزرگ ترافیکی استانهای تهران و البرز را برطرف میکند و زمان سفر از آبیک تا چرمشهر ورامین را یک و نیم ساعت کاهش میدهد.
در بخش بزرگراهی نیز ۳۵ کیلومتر بزرگراه کشور به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید و راههای اصلی هم از مجموع ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۶ هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه توسعه راههای روستایی آسفالته از ۳ هزار کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر از دیگر دستاوردهای انقلاب در بخش راهسازی است، تصریح کرد:
در این دولت استانهای آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و گیلان به راه آهن سراسری متصل شدند.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه راهآهن زاهدان-چابهار تا پایان سال ۱۴۰۰ در تمام قطعات به بهرهبرداری خواهد رسید، اضافه کرد:
استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در مالی برای ساخت زیرساختها با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی است.
۳۱ طرح و از جمله ۹ طرح اولویت دار را با ظرفیت این بازار در دست ساخت داریم که از جمله این طرحها میتوان به راه آهن زاهدان بیرجند تربت حیدریه، اصفهان اهواز، شیراز بوشهرگرگان مشهد و آزادراه ساحلی شمال، شیراز بوشهر، قم اراک، پل زال اهواز، اهواز بندر امام، نایین نطنز و سیرجان بندرعباس اشاره کرد ضمن اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال به طول ۴۴ کیلومتر نیز از این محل تامین مالی خواهد شد.
وی ساخت آزادراه قزوین رشت به طول ۹ کیلومتر را در سه شیفت شبانه روزی از جمله دیگر این حوزه دانست و افزود:
با ساخت این مسیر، گرههای ترافیکی کریدورهای کشور برطرف میشود.
اسلامی افزایش واگنهای باری از ۷۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۷۰۰ واگن را که به کمک ظرفیتهای ساخت داخل ایجاد شده از دیگر دستاوردهای بخش ریلی کشور دانست و ادامه داد:
واگنهای فرسوده هم برنامهریزی شد تا اگر قابل استفاده نیستند اسقاط شوند و اگر قابل بازسازی باشند، به بازسازی فرستاده شوند.
ظرفیت بندری کشور در مقطع انقلاب اسلامی ۱۹ میلیون تن و در حال حاضر ۲۵۰ میلیون تن است و تا ۵ سال آینده به بندری ۵۰۰ میلیون تن خواهیم رسید.
وزیر راه و شهرسازی در پایان جذب ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را جزو دستاوردهای بخش بندری دانست و بیان کرد:
در ساخت کانتینرهای چند منظوره، تجهیزات بندری و شناورهای مورد نیاز نیز به خودکفایی رسیدهایم و بزودی برای نوسازی شناورهای سنتی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و عقد قرارداد نوسازی این ناوگان فراخوان خواهیم داد.
ساخت پایانه نفتی برای نفت در خارج خلیج فارس و منطقه چابهار گامی عملی در سواحل مکران است. این منطقه به قطب سوم و از مناطق ساخت کارخانجات فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.