آقای عبدالرضا صالحی با اشاره به تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور، گفت: بر اساس آمار هم اکنون ۱۵ تا ۱۸ هزار ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور وجود دارد که بخش عمدهای از آنها در معادن فعال اند و طبق آمار بدست آمده، عمر میانگین ماشین آلات در کشور بالای ۱۸ سال است که از نظر فنی و بهره وری، کاملا فرسوده و مستهلک هستند.
وی اضافه کرد: فرسوده بودن ماشین آلات معدنی و راهسازی، تبعاتی از جمله بهره وری پایین، مصرف سوخت بالا، استهلاک بالا، هزینه تعمیرات بالا و افزایش آلودگی ایجاد میکند؛ به همین دلیل میتوان گفت هیچ گونه صرفه اقتصادی برای استفاده از این ماشین آلات در معادن وجود ندارد.
دبیر انجمن ماشین آلات معدنی و راه سازی با بیان اینکه ماشین آلاتی که در معادن استفاده میشود، قابل نوسازی در شرایط فعلی نیست، گفت: دو راهکار برای حل این موضوع پیش رو داریم که یا باید تولید را گسترش دهیم یا در واردات تسریع کنیم؛ در سال گذشته با رشد تولید ۱۰۰ درصدی، ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات تولید شد که عمده آنها ماشین آلات مقیاس کوچک هستند و در معادن کاربرد چندانی ندارند.
صالحی افزود: عمده قطعات ماشین آلات تولیدی، وارداتی هستند؛ به عبارتی حدود ۴۰ درصد از قطعات مانند قطعات آهنگری، فلزکاری و رنگ در داخل تولید میشود و بقیه مثل موتور، اکسل و سیستم هیدرولیک کاملا وارداتی است.
دبیر انجمن ماشین آلات معدنی و راه سازی ادامه داد: زیرساخت و فناوری لازم برای تولید ماشین آلات سنگین که در معادن استفاده میشود در کشور وجود ندارد و ماشین آلاتی هم که وارد میشود عمدتا مستعمل است.
وی با اشاره به اینکه ماشین آلات معدنی به صورت غیر کارشناسی وارد میشود و این واردات تاحدودی رانت ایجاد کرده است گفت: یکی از شرکتهای بزرگ معدنی بر اساس رای تعزیرات برای تخلفی که در واردات ماشین آلات مرتکب شده بود حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جریمه شده است.
صالحی گفت: ماشین آلات مستعمل عمر بالایی دارند و جوابگوی استخراج نیستند که این موضوع باعث کاهش بهره وری میشود بنابراین با آوردن ماشین آلات مستعمل به معدن، بهره وری کاهش پیدا میکند.
وی افزود: در برنامه افق ۱۴۰۴ باید ۸۰۰ هزار تن استخراج معدنی انجام شود این در حالی است که در بهترین حالت در سالهای گذشته ۵۰۰ هزار تن استخراج شده است، بر این اساس با توجه به ماشین آلاتی که وجود دارد دستیابی به هدف ترسیم شده سخت خواهد بود.