رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران با اشاره به اینکه کسی که ماشین آلات معدنی را وارد کشور کرده اصلا تجربهای نداشته است، ابراز کرد: ما اصلا گازوییل این ماشینآلات را نداریم، درنتیجه ما باید ماشینآلات قدیمیتر وارد کنیم یا ماشینی که قادر باشد با سوخت کمکیفیت ایران که سرشار از گوگرد است، کار کند.
حسن حسینقلی تصریح کرد: ماشینآلاتی که وارد کشور شده گازوییل یورو ۶ دارند، یعنی باید مقدار گوگردشان کمتر از ۵ پیپیام باشد، اما برای ماشینآلات یورو ۵ مقدار گازوییل کمتر از ۲۰ پیپیام است. این در حالی است که گازوییلی که در کشور ما مورد استفاده است تا ۱۱ هزار پیپیام نیز گوگرد دارد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران با بیان اینکه گوگرد آلودگی ایجاد میکند، ادامه داد: هنگامی که گوگرد در ماشینآلات میسوزد هزاران ترکیبات سولفوره تولید میکند که بسیار مضر است. با توجه به اینکه هزینه کاهش گوگرد برای دولت بسیار زیاد است، درنتیجه در پالایشگاهها گازوییل خوبی تولید نمیشود. به این ترتیب شاهد این هستیم که در گازوییل مقدار بسیار زیادی آب و گوگرد وجود دارد.
او با اشاره به وضعیت استاندارد ماشینآلات در سطح جهانی گفت: ماشینهایی که در دنیا تولید میشوند برای اینکه هزینهها را کاهش دهند باید سوخت یورو ۶ داشته باشند. این مساله به این خاطر است که ماشین بهطور پیدرپی و مداوم خراب نشود. این در حالی است که از جمله مشکلاتی که معدنکاران ما دارند بحث آب و گوگرد است که در گازوییل مصرفیشان وجود دارد و جالب اینکه در این بین دولت نهتنها هیچ کاری نمیکند، بلکه بهطور مداوم هزینههای بسیار بالایی برای معدنکاران به وجود میآورد.