چالشهای صادرات مواد معدنی
در اقتصاد پویا، صادرات مواد معدنی در گرو رشد یابنده و دانشبنیان است. در تجزیه و تحلیل آمار بدست آمده از عملکرد تجارت خارجی کشور در چند سال منوط به 1401 نشان میدهد که کشور ایران با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، رشد بیش از حد کسب و کارهای اینترنتی و سایت های خاص در رشد و خرید و فروش معدن و مواد معدنی موثر واقع شده اند.
مواد و محصولات معدنی فلزی صادراتی خاصی در بورس جهانی بیشترین بازخورد را دارد. فلزاتی که ارزش صادراتی بالایی در جامعه جهانی دارند و از ارز آوری خاصی برخوردار هستند عبارتند از: شمش فولاد، محصولات طویل فولادی، محصولات تخت نوردشده فولادی، سنگآهن و کنسانتره آهن و آهناسفنجی.
مشکلات ناشی از بحران جهانی کرونا، مشروطکردن صادرات مواد معدنی فلزی به عرضه مستقیم در بورسکالا و سهمیهبندی صادرات اقلام فلزی و اثرات مخرب آن امکان پیشبرد اهداف صادراتی را با چالش همراه ساخته است.
در حالحاضر قیمت تمامشده محصولات مواد معدنی و صنایع معدنی در مقاصد صادراتی رقابت پذیر نیستند؛ واردات مواداولیه معدنی صنعتی موردنیاز مصرفی و ماشینآلات، تجهیزات مورد استفاده در صنایع و قطعات یدکی با ارز آزاد، هزینههای تولید داخلی را افزایش می دهد و با توجه به شرایط تحریم، از طریق کشورهای ثالث و با تغییر اسناد صادراتی، به مقصد نهایی ارسال میشود؛ بنابراین هزینههای حمل و نقل با اضافهشدن هزینه تخلیه کانتینرها و بار به کشتی دیگر (کراساستافینگ)، با رشد قابلتوجهی مواجه می شود.
صادرات و واردات مواد معدنی و خرید و فروش این مواد کلا در اعلام هزینه ها وفروش انها در بستر مبادلات بین کشورها با مشکلات حل نشده روبرو است.بنابراین صادرکنندگان بهجای بهره برداری از منابع و اسناد مالی و اعتبار اسنادی، مجبور به فروش نقد هستند که در نهایت عرضه و قیمت صادراتی پایینتر و حاشیه سود کمتری را بههمراه خواهد داشت.
معدن و مواد معدنی درتغییرات مدام قوانین و دستورالعملهای گوناگون در حوزه صنعت معدن و تجارت و فضای کسبوکار نوین و هوشمند در حوزه معدن و صنایع معدنی عملکرد خوبی نداشته است.
در این راستا با توجه به مطلب ذکرشده پیشنهادهای زیر مطرح میشود:
1-ارائه طرح های تدوین سازوکارهای اجرایی و هدفمند براساس وجود مواد معدنی وافر در هرمنطقه
2-برنامه ریزی در جهت حل معضلات تحریم
3-احیای بازار صادرات و جلوگیری از خام فروش مواد معدنی
4- لزوم کاهش بروکرسی اداری سازمانها و نهادهای اجرایی صادرات
5- ایجاد یک زنجیره بههم پیوسته و هدفمند ازصادرات مواد معدنی
6-برنامهریزی دقیق و کاربردی برای احیای بازارهای صادراتی
7-تنظیم برنامههای کاربردی و علمی مالی و غیرمالی
8- کاهش اهرم های فشار بر تولید مواد معدن
9- کاهش اهرم فشار بر فروش مواد معدنی
10- کاهش اهرم فشار بر صادرات مواد معدنی