شرکت فولاد مبارکه در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱، برای نخستین بار در کشور، موفق به طراحی، ساخت و بهرهبرداری از ماشین شارژ وایر مربوط به LF۳ گردید، موفقیتی که تاکنون با این سطح از قابلیتها در کشور به دست نیامده بود.
مسیب فتاحالمنان، مدیر عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه، با اشاره به این موفقیت در گفتوگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در ماشین تزریق وایر، وایرهای آلومینیوم، گرافیت و کافی وایر با سرعت بیشتر از ۲۰۰ متر بر ثانیه به داخل مذاب تزریق میشود.
وی افزود: علت این امر آن است که موادی که قرار است به مذاب اضافه شوند، اکسیداسیون بسیار قوی دارند و در دمای بیش از هزار تا هزار و ۵۵۰ درجه، هرقدر بتوانیم آنها را با سرعت بیشتری به درون مذاب تزریق کنیم، از تماس مواد با هوا بیشتر جلوگیری میشود و راندمان بهتری را در جذب مواد داخل مذاب به دست میآوریم؛ بنابراین میزان اتلاف مواد و هزینه تولید هم کاهش پیدا میکند.
مدیر عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این ماشین تزریق که از ابتدای کار از طریق شرکتهای مطرح آلمانی تأمین میشده، باید آمادهبهکاری بالایی داشته باشد و سرعت آن با دقت بسیار زیاد تنظیم شود. این تجهیز حساسیت ویژهای دارد و طی سالها ما به شرکتهای خارجی وابسته بودیم که آن را تهیه و تجهیز و مکانیسم آن را نصب و راهاندازی کنیم. این کار هزینه ارزی زیادی برای شرکت داشت و با توجه به تحریمهای بهوجودآمده، محدودیتها و سختی واردات هم به آن اضافه شد.
شکست تحریمها و افزایش توانمندی شرکتهای داخلی
وی اذعان داشت: با توجه به افزایش تعداد مواد موردنیاز، به ماشین چهارخطه نیاز بود و ازآنجاکه تأمین آن دشوار بود، با شرکتهای توانمند در این حوزه مذاکره شد. چندین شرکت اعلام آمادگی کردند و نهایتا شرکت آتیهفولاد معدن پارسیان بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه فولاد مبارکه، توانست ماشین جدید ۴ خط وایر را بهنحوی بسازد که با تغییرات و اصلاحات صورتگرفته، شرایط آمادهبهکاری تجهیز بهتر و بیشتر از مکانیسمهای مشابه خارجی باشد.
فتاحالمنان گفت: این مکانیسم در کمترین زمان ممکن طی شد و تست سرد و تست گرم نیز انجام گرفت و در حال حاضر این تجهیز با راندمان مناسب و آمادهبهکاری بالا در حال کار است. شکی نیست که باید تعامل چندجانبهای بین واحدهای داخلی فولاد و شرکتهای توانمند بیرونی وجود داشته باشد تا با همافزایی، همدلی و همراهی یکدیگر، این نتایج که منجر به شکست تحریمها و افزایش قدرت و توانمندی نیروها و شرکتهای داخلی میشود، محقق گردد.
افزایش سودآوری با کاهش هزینهها
وی بیان کرد: این امر در نهایت به نفع فولاد مبارکه است؛ چراکه هزینه کمتر و در دسترس بودن تأمینکننده مزایای زیادی برای فولاد به شمار میآید.
فتاحالمنان با بیان اینکه در فرایند فولادسازی، بسته به نوع گرید تولیدی، مواد و افزودنیهای فراوان در مرحله ذوب و پالایش استفاده میشود گفت: یکی از روشهای تزریق این افزودنیها، استفاده از دستگاه شارژ وایر است و یکی از مهمترین موادی که در تمامی ذوبهای ورقهای تولیدی فولاد مبارکه استفاده میشود، آلومینیوم است که نقش بسزایی در کاهش اکسیژن موجود در ذوب، تنظیم آنالیز شیمیایی و در نتیجه بهبود کیفی فولاد تولیدی دارد. بدین منظور از دستگاه شارژ وایر در پاتیلهای ذوب LF استفاده میشود.
گام ارزشمند فولاد مبارکه برای بینیازی از واردات دستگاههای خارجی
مدیر عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: دستگاههای موجود در ناحیه فولادسازی فولاد مبارکه که با طراحی و تکنولوژی بسیار قدیمی مشغول به کار بودند، از دو شرکت خارجی تأمین میشدند و مورد استفاده قرار میگرفتند، اما با گذشت زمان مستهلک شده و با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی، بهرهبردار را با مشکلات عدیدهای مواجه میساختند.
وی اذعان داشت: برای هریک از کورههای عملیات ثانویه LF در فولاد مبارکه، یک دستگاه شارژ وایر در نظر گرفته شده است؛ طراحی، ساخت و بهرهبرداری از ماشین شارژ وایر LF۳، برای نخستین بار به همت متخصصان فولاد مبارکه، کشور را از واردات این دستگاه بینیاز کرد و در این زمینه خودکفایی صورت گرفت.
بهکارگیری تکنولوژی روز دنیا در طراحی دستگاه شارژ وایر LF۳
محمدمهدی بانک، رئیس واحد بومیسازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه و مسئول این پروژه گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان ناحیه فولادسازی و تهیه گزارشهای مربوطه برای بررسی امکان طراحی، مهندسی و ساخت این تجهیز در داخل کشور، با مساعدت مدیریت واحدهای فولادسازی و مهندسی کارخانه، تصمیم بر اجرای پروژه بهصورت کاملا بومی و در داخل کشور گرفته شد. نهایتا این پروژه در فهرست پروژههای اولویتدار فولاد مبارکه قرار گرفت.
وی افزود: در همین راستا تیمی متشکل از کارشناسان بهرهبرداری، تعمیرات و دفتر فنی عملیات ثانویه، بومیسازی خطوط تولید و فرایند و مهندسی کارخانه شکل گرفت تا تمامی مشخصات و موارد حائز اهمیت در ماشین شارژ وایر را مورد توجه قرار دهند و ضمن طراحی این دستگاه با تکنولوژی روز دنیا، تمامی مشکلات موجود را نیز رفع کنند.
رئیس واحد بومیسازی خطوط و فرایندهای تولید شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در حال حاضر فرایند شارژ کورههای پاتیلی شماره ۱ و ۳، هرکدام با استفاده از یک دستگاه دوخطه مستهلک و قدیمی صورت میگیرد و این در حالی است که به علت خرابیهای متعدد، فرایند شارژ بدون دستگاه رزرو انجام میگیرد و به دلیل استهلاک فراوان، پاسخگوی افزایش تولید در ناحیه فولادسازی نیست.
فراهم شدن امکان تولید ذوب با گریدهای گروههای خودرویی و لوازم خانگی
وی با بیان اینکه سرعت دستگاه قبلی به علت دوخطه بودن حداکثر ۳۰۰ متر بر دقیقه بود، تصریح کرد: استفاده از وایر با جنس و قطرهای متنوع با توجه به قدیمی بودن سیستم این ماشین امکانپذیر نیست و برای وایر با قطر ۱۴ میلیمتر و وایرهای توپر مثل AL و استحکام بالا، اپراتور مربوطه مجبور به تنظیم دستی وایر به صورت غیراستاندارد است؛ همچنین بهوسیله دستگاههای دوخطه موجود، امکان تولید ذوب با گریدهای گروههای خودرویی و لوازم خانگی، به دلیل حساس بودن ذوب و زمانبر بودن تولید، با محدودیت مواجه است.
بانک عنوان داشت: بنابراین تصمیم بر آن شد که این ماشین بهصورت چهارخطه با قابلیت کار دو خط همزمان و مشخصاتی همچون افزایش سرعت شارژ تا ۳۶۰ متر بر دقیقه، امکان شارژ وایرهایی با جنسهای متنوع، توانایی استفاده از وایر از قطر ۷ تا ۱۶ میلیمتر و رفع مشکلات ایمنی طراحی شود. با انجام این کار، عملا قابلیت تکرارپذیری طرح بومیسازیشده در سطح گروه فولاد مبارکه، صرفهجویی اقتصادی و زمانی قابل توجه نسبت به نمونه خارجی مشابه ایجاد شد.
بدعهدی کشورهای خارجی در تأمین دستگاه، انگیزهای برای بومیسازی
مهدی شفائی سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه در این خصوص گفت: عملیات ثانویه بهعنوان یکی از بخشهای فولادسازی در آلیاژسازی و تصفیه فولاد نقشی مهم دارد و این واحد که مشتمل بر کارگاههای مختلفی از کورههای پاتیلی و گاززدایی است، مجموعهای از تجهیزات را بهمنظور تحقق این مهم در واحدهای خود داراست که یکی از این دستگاهها، «دستگاه تزریق مفتول» است.
وی افزود: تاکنون این دستگاه از شرکتهای آلمانی، فرانسوی و هندی خریداری و مورد استفاده قرار میگرفت که با توجه به محدودیتهای ناشی از تحریم و عدم تأمین و پشتیبانی بعدی توسط سازندگان، این دستگاه در سال «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» با مجموعهای از تجهیزات برقی، مکانیکی، ابزار دقیق و اتوماسیون و در نظر گرفتن ظرافتهای خاص در طراحی و ساخت، بومیسازی و ساخته شد.
سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: علیرغم تلاشهایی که تا پیش از ساخت این دستگاه انجام شده بود، تاکنون تجربه موفقی با این میزان قابلیت در شرکت فولاد مبارکه و حتی در کل کشور به دست نیامده بود؛ در حالی که طی یک فرایند مشخص (بیش از یک سال)، با تعامل کارشناسان توانمند شاغل و بازنشسته تعمیرات عملیات ثانویه، نمونهای از این دستگاه با مشارکت متخصصان شرکت آتیهفولاد نقش جهان ساخته و نصب شد و با موفقیت به بهرهبرداری رسید.
بومیسازی دستگاه شارژ وایر LF۳ تجربه گرانبهایی است
وی ابراز داشت: در این راستا با در نظر گرفتن تجربیات کار با دستگاههای مشابه خارجی و نقاط ضعف و قوت آنها، دستگاهی با قابلیت تزریق ۴ مفتول در پاتیل مذاب و کنترل سرعت مستقل برای دو خط و استفاده از تجهیزات بهروز الکتریکی و مکانیکی طراحی گردید و با هزینهای کمتر از تجهیزات خارجی، ساخته شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
سرپرست تعمیرات عملیات ثانویه شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: این موفقیت بهعنوان نخستین گام در بومیسازی این تجهیز، تجربه گرانبهایی است که در نمونههای بعدی ارتقا مییابد. بدیهی است که شکلگیری همدلی و همافزایی میان واحد بومیسازی فرایندهای امور مهندسی، امور قراردادها، واحد عملیات ثانویه و شرکت آتیهفولاد نقش جهان، مهمترین عامل موفقیت در اجرای این طرح بود و از تمامی تلاشگران و صنعتگران این واحدها قدردانی میکنم.
اجرای این پروژه، نمونهای عملی و منطبق با شعار سال
علی فتاحالجنان تکنسین واحد بومیسازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص گفت: عملیات طراحی و ساخت دستگاه شارژ وایر LF۳ با همکاری شرکت آتیهفولاد معدن پارسیان (زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه) و با تلاش و پشتکار کارشناسان و متخصصان تعمیرات و بهرهبرداری ناحیه فولادسازی، مهندسی کارخانه و بومیسازی خطوط تولید و فرایند انجام گرفت و دستگاه در ۵ تیرماه ۱۴۰۱ با موفقیت راهاندازی شد.
وی در پایان اضافه کرد: اجرای این پروژه، نمونهای عملی و منطبق با شعار «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» بوده و امید است این تلاش ادامه پیدا کند. لازم است از تمامی همکاران مشارکتکننده در انجام این پروژه، بهویژه همکاران مجموعه مدیریت عملیات ثانویه و دفتر فنی ۰۷، قراردادهای توسعه، مهندسی کارخانه و بومیسازی خطوط تولید و فرایند قدردانی کنم.