برای تعیین قیمت یک محصول ابتدا باید با سه مفهوم زیر آشنا شویم:
قیمت گذاری = قیمت + هزینه + ارزش
قیمت (price): هزینهای است که مشتری پرداخت میکند تا از کالا و خدمات ما استفاده کند.
هزینه (cost): هزینههای ثابت و متغیری که برای تولید یک محصول در مراحل اولیه صرف شده است.
ارزش (value): ارزش یک کالا، یعنی اینکه متقاضی خرید بداند بیشتر از پولی که پرداخت کرده، مزایا دریافت کرده است. ارزش برای متقاضی کالا فقط به کالایی که میخرد نیست. به متغیرهای زیادی بستگی دارد: مثلاً تصویر برند در ذهن مشتری (Brand Image)، خدمات پس از فروش یا حتی مواردی مانند اعتبار شرکت و...
استراتژیهای قیمت گذاری
برای قیمت گذاری استراتژی کلی در تمام موارد مصرفی کالا داریم:
الف- قیمتگذاری بر حسب هزینه (Cost-Based Pricing) در این رویکرد، هزینههای تولید را جمع بزنید و میزان سود مطلوبتان را هم مشخص کنید؛ در نتیجه قیمت برابر میشود با هزینه بهعلاوه سودی که میخواهید داشته باشید (Cost-Plus).
ب- قیمتگذاری برحسب ارزش کالا در ذهن مشتری (Perceived-Value Pricing)
ج- قیمتگذاری بر اساس بازار (market-based pricing) گاهی هم فروشندهها برای هر کالا میزان مشخصی سود دریافت میکنند. معمولاً عمدهفروشها یا بازاریها چنین قیمتگذاریای دارند. به قیمت خریدشان به ازای هر کالا مثلاً 500 تومان اضافه میکنند و میفروشند (Markup Pricing).
د- قیمت گذاری بر حسب هزینه (Cost-Based Pricing)
رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، چالشهای تحقیقاتی بخش معدن، مواد معدنی و صنایع معدنی را به شرح ذیل اعلام کرد.
* چالشهای بخش معدن، مواد معدنی و صنایع معدنی
مجید وفایی فرد در جریان بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: یکی از چالشهای بخش معدن، مواد معدنی و صنایع معدنی شامل عیار پایین ذخایر کانی و تاکید روز افزون بر کاهش گازهای گلخانه و حفظ انرژی های معدنی و استفاده بیشتر از انرژی سبز است.
* بخشی از فعالیتهای بخش معدن و مواد معدنی در سال ۹۷
مجید وفایی فرد درباره عملکرد این مجموعه در سال 1397 در بخش معدن و مواد معدنی افزود:
ارائه خدمات آنالیز حدود ۱۲هزار نمونه معدنی شامل نمونه های فلزی و غیرفلزی برای بخش خصوصی، انجام پژوهشهای کارشناسیهای ارشد و دکتری دانشجویان معرفی شده از سوی مدیریت آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو (۹۰ مورد)، انجام ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی و خدماتی از بخش دولتی و خصوصی در زمینه فرآوری و کانه آرایی مواد معدنی در معادن مختلف ، مطالعات بهینهسازی فرآوری عناصر نادر خاکی در کانسنگ آنومالی ۵ ساغند، طراحی و ساخت تیکنرهای خمیری در مقیاس بنچ و پایلوت است.
* ساخت تجهیزات فرآوری پایلوت و سیار : رئیس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به زمینههای همکاری صنایع معدنی شامل تحقیقات و توسعه تجهیزات فرآوری و کانه آرایی اشاره کرد و افزود: ساخت تجهیزات فرآوری پایلوت و سیار در راستای توسعه معادن کوچک در بخش معدن برای فرآوری مواد معدنی ، عارضهیابی فرایندی و ارتقای بازاریابی مواد معدنی و صنایع معدنی و بهرهوری در کارخانههای فرآوری و کانه آرایی ، جلب و جذب ایدههای فرآوری و بسترسازی مشارکت در توسعه و تجاری سازی آنها، اولویتدهی پژوهش در چالشهای صنایع فرآوری مواد معدنی، توسعه تحقیقات و بسترسازی مطالعات ارزیابی ذخیره در معادن و استراتژیک بهبود عوارض زیست محیطی در راستای توسعه بهرهوری و اقتصاد سبز به عنوان زمینههای همکاری با این مرکز به شمار میآید. وجود مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی سرمایه ملی است و نیاز است که ظرفیتهای آن برای همگان از سوی رسانهها معرفی شود.
* فرآوری مواد معدنی با عیار پایین
مجید وفایی فرد در مورد فرآوری مواد معدنی بدست امده از معادن با عیار پایین با بیان این که از وجود چنین سرمایهگذاریهایی، افتخار میکنیم، تصریح کرد: در حال حاضر دنیا به سمت فرآوری مواد معدنی با عیار پایین رفته است. از نگاه سنتی فاصله گرفتهایم و به آینده پژوهی در معدن و مواد معدنی روی آوردهایم و نیازهای این بخش بررسی بیشتر بر روی فرآوری و کانه آرایی مواد معدنی خواهد بود.