ماده معدنی ، فروش ، استراتزی ، استراتژی های قیمت گذاری
انواع مواد معدنی فلزی و غیر فلزی از استراتژیک ترین کالاها در ادوار مختلف تاریخ در جهان به شمار میروند. امروزه، با پیشرفتهای مدرنیزه شدن و تکنولوژیک و افزایش نیاز روز افزون به مواد معدنی باعث اهمیت بیشتر از پیش برای مصرف هرچه بیشتر آنها شده است.
توسعه معادن در ایران هنوز در دست کار است، با این حال این کشور یکی از مهمترین دارندگان مواد معدنی در جهان است. ایران با داشتن ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ میلیارد تن ذخایر اثبات شده و بیش از ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه به ارزش ۷۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ در میان ۱۵ کشور بزرگ غنی از مواد معدنی قرار دارد.
ایران، دومین ذخایر نفتی جهان، حدود ا نه درصد ذخایر ثابت شده نفتی زمین معادل ۱۵۸ میلیارد بشکه (بدون در نظر گرفتن نفت خزر)، و نیز نخستین ذخایر گازی جهان، هجده در صد ذخایر ثابت شده گاز طبیعی، معادل ۲۶ تریلیون متر مکعب را در اختیار خود دارد.
در سال ۲۰۰۵ تعداد ۳۱۲۵ معدن فعال، در بخش های خصوصی و دولتی اداره میشدند. در سال ۲۰۱۰ ، تعداد ۵۵۷۴ معدن در ۳۰ استان کشوردر حال بهرهبرداری بودند. که این معادن می توانند فعال، غیرفعال یا در حال تجهیز شدن باشند. میزان استخراج از این معادن در سالهای گذشته تقریباً ۲۱۷ میلیون تن بودهاست. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر در بخش معادن ( اکتشاف بهره برداری ، استخراج و فروش) مشغول به کار هستند در حالیکه در کل ۵۰۰۰۰۰ نفر در بخش معدن مشغول به کار هستند. تعداد واحدهای معدنی مجزا موجود ۲۰۳۷۵ واحد است. شرکت ملی معدن ایران با شش دهم درصد از کل تولید مس معدنی در جهان ۲۳ امین شرکت معدن مس بزرگ در جهان است.
ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث داراییهای معدنی به حساب میآید.
از طرفی برای تحقیق اهداف سند چشم انداز در ابعاد اقتصادی و قیمت گذاری مواد معدنی همه جانبه بخصوص منطقه ای و بین المللی، بخش معدن کشور بایستی ضمن تأمین نیاز داخلی، صادرات گرا و تأمین کننده بخشی از نیاز ارزی راهکاری مدرن و جدید مبتنی بر تکنولوژی در کشور در سال 1401 ایجاد و برای ساختار مبتنی بر نرم افزارهای پیشرفته اقدام لازم را نماید.
نتایج عمده این قیمت گذاری ها عبارتند از:
الف- شفافیت در تعریف خام فروشی مواد معدنی مواد اولیه – مواد خام – مواد صنعتی و...
ب-نزدیک شدن عملکرد بخش فعال معدن با برنامه چشم انداز 20 ساله کشور
ج-واسطه های متناوب و بیش از اندازه در بخش صادرات
د-قیمت گذاری مناسب مبتنی براصول تخصصی و هزینه های مشخص بخش معادن
ه-بازاریابی مواد معدنی فلزی و غیر فلزی
و- شناسایی زیرساختهای نامناسب حمل کالا
در سطح جهانی و بین المللی قیمت مواد معدنی بر اساس عرضه و تقاضا در جهان و بورس های فروش کالا مشخص میشود. ولی قیمت گذاری موادمعدنی در کشور به شیوه دولتی خصوصی و حتی سنتی رایج شده است. بالاترین کمیت و کیفیت مواد معدنی در کشور با سطح کیفیت آن ماده خاص در تجارت جهانی اختلاف زیادی دارد.