این در حالی است که فرمولها و روشهای کشف نرخ شرکتهای پاییندست مانند تولیدکنندگان فولاد، آلومینیوم و مس در بورس کالا از سالها قبل اجرایی شده و در حال انجام است.
امیر صباغ در گفتوگو با کالاخبر اظهار کرد: تاکنون فرمول مشخصی برای قیمتگذاری سنگآهن یا سایر محصولات مرتبط با حوزه معدن وجود نداشت و طبیعتا شرکتها برای آنکه بتوانند سهامداران خود را نسبت به قیمتهای فروش راضی کنند مجبور به استفاده از مکانیزم فروش مزایدهای بودند. در این بین فرآیند موجود در بورس کالا به جهت سادگی و شفافیت بسیار بهتر از مزایدههای سنتی گذشته است.
صباغ با اشاره به اینکه اخیرا موجی منطقی را برای کشف نرخ از طریق بورس کالا در میان معدنیها شاهد هستیم اظهار کرد: این اقدامی است که به نظر میرسد در آینده با افزایش عرضهها بتواند نرخ محصولات معدنی را شفاف و در دسترس عموم قرار دهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: اتفاقی که در بورس کالا و قیمتهای کشف شده در آن رخ میدهد این است که بورس، حباب میان نرخ تولیدکننده و مصرفکننده را شفاف کرده و در بسیاری از مواقع از بین میبرد. این حباب که بسیار هم مهم است تا پیش از عرضه محصولات در بورس کالا عمدتا نصیب تجار و افراد غیرحوزه تولید میشد. به بیان ساده تر قدرت چانهزنی و عدم وجود قیمت، گاهی باعث میشود افراد غیر از حوزه تولید و واسطهها، سود هنگفتی را کسب کنند. با این تفاسیر اینکه شرایطی یکسانی برای خرید و فروش محصولات ایجاد شده، فرصت خوبی است و در آینده شاهد افزایش معاملات هم خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که ضرایب قیمتی میان کنسانتره، گندله و آهناسفنجی تغییری داشته یا نه گفت: ضرایب قیمتی نهتنها تابع نرخ فولاد است بلکه نرخ دلار، قیمتهای جهانی و مکان جغرافیایی تولید و مصرف بر روی آن اثرگذار است. پرواضح است که هزینههای حملونقل در ضرایب مربوطه تاثیرگذار بوده و مصرفکنندگان این پارامتر مهم را نیز در محاسبات خرید از بورس کالا مدنظر قرار میدهند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو ادامه داد: قیمتهای جهانی، عوارض صادراتی و هزینههای حمل نیز از آن جهت در نرخهای تعیین شده مهم است که در آینده در صورت نبود متقاضی برای محصول عرضه شده در بورس، امکان صادرات برای محصول مربوطه فراهم خواهد بود. انتظار ما این است که شرکتهای مختلف براساس کیفیت محصول، جانمایی و زمان عرضه، قیمتهای مختلفی را ارائه دهند.
وی تصریح کرد: ضرایب قیمتی چادرملو با عرضه سنگآهن و کنسانتره در بورس کالا شفاف شده و با عرضه کنسانتره و گندله گلگهر و آهناسفنجی سایر شرکتها در بورس این ضرایب به مرور زمان شفافتر و دقیقتر هم خواهد شد.
صباغ در خصوص تاثیر عرضه زنجیره بالادست فولاد در بورس کالا بر افزایش سرمایهگذاریها در حوزه معدن گفت: این اقدام قطعا محرک سرمایهگذاری در حوزه معدن خواهد بود. البته حوزه معدن اکنون جدا از منابع مالی به ظرفیتهای سرمایهگذاری نیازمند است یعنی معدن، پروژه میخواهد. برای آنکه بتوانیم پروژههایی در حوزه معدن به ویژه سنگآهن تعریف کنیم لازم است که میزان اکتشافات کشور را افزایش دهیم تا ذخایر بزرگتری کشف شوند و در ادامه بر روی آنها برنامه سرمایهگذاری انجام شود.
زمانی که ذخایر محدود باشند نمیتوان پروژههای متعدد معدنی و سرمایهگذاری زیادی تعریف کرد و در نتیجه شرکتها مجبور به سرمایهگذاری در سایر بخشها خواهند بود و در زنجیره حرکت کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین یکی از اقداماتی که دولت باید در جهت رشد سرمایهگذاری در حوزه معدن انجام دهد کمک به تعریف یا افزایش پروژههای معدنی در کشور است تا واحدهای معدنی با منابع مالی خود آن را اجرا کنند و اکنون فرصت خوبی برای اینکار است. دولت میتواند با تسهیل فرآیندها و شرایط اکتشاف در کشور و همینطور آزادسازی محدودههای معدنی برای بخش خصوصی و گسترش اینکار، محرک کافی و لازم را برای سرمایهگذاری حوزه معدن در آینده فراهم کرده و رشد اشتغال و افزایش سطح تولیدات معدنی را رقم بزند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو در بخش پایانی صحبتهای خود ضمن اشاره به عرضه موفق آهناسفنجی در بورس کالا عنوان کرد: رقیب آهناسفنجی در بازار، قراضه است.
قراضه اکنون در ایران به بهای بیش از ۱۰میلیون تومان به ازای هر تن فروخته میشود در حالی که آهن اسفنجی بعد از رقابت ۵ درصدی ۸۲۰۰ تومان به ازای کیلوگرم فروخته شد، هر چند که هنوز اختلاف وجود دارد اما با افزایش عرضه آهناسفنجی در بورس کالا در آینده میتوانیم ثبات قیمتی را شاهد باشیم.
صباغ تصریح کرد: موضوع مهمی که فعالان زنجیره فولاد باید به آن توجه کنند این است که هدف از عرضه سنگآهن، کنسانتره، گندله و آهناسفنجی در بورس کالا افزایش نرخ نیست بلکه هدفی که شرکتها به دنبال آن هستند کشف بهینه نرخ است و قطعا اگر حجم عرضه افزایش پیدا کند از کشف قیمتها نیز میتوان اطمینان بیشتری داشت.
وی با تاکید دوباره این موضوع که هدف از عرضه محصولات زنجیره بالادستی فولاد در بورس کالا گران کردن این محصولات نیست افزود: اکنون قیمتها به صورت نقطهای و spot است اما زمانی که بتوان به صورت ماهانه یک یا ۲ میلیون تن کنسانتره و گندله در بورس عرضه کرد آن وقت میتوان گفت قیمتها به نقطه واقعی خود نزدیک شده است؛ بنابراین هدف از عرضه تنها شفاف شدن نرخهاست.