محمدیاسر طیبنیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در کارگاه طراحی مدل کسبوکار شرکتهای گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: در راستای بهبود جایگاه ویژه گروه فولاد مبارکه در اقتصاد کشور، رویکردهایی تعریف شده که امیدواریم با برنامهریزی در این زمینه و تحقق آنها به جایگاهی جهانتراز برسیم و اقتصاد بدون نفت را در کشور محقق کنیم. استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود از مهمترین راهبردهایی است که برای رسیدن به این هدف باید اتخاذ شود.
وی در ادامه با بیان اینکه شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه باید بیشترین بهره را از ظرفیتهای موجود ببرند تا شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم، افزود: امروز راهبردهای مهم دیگری در راستای توسعه سرمایه انسانی، توسعه کمّی، کیفی و متوازن و استفاده از نوآوری و فناوریهای جدید و رویکرد صنعت سبز در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته تا بتوانیم بیشتر از گذشته در پیشرفت اقتصادی کشور نقشآفرینی کنیم و در تحقق اقتصاد غیرنفتی مانند سایر عرصهها، پیشگام باشیم.
شرکتهای زیرمجموعه باید جایگاه خود را تقویت کنند
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: ورود به عرصههای نوآورانه و فناورانه باید در گروه فولاد مبارکه تحقق یابد، چراکه شرایط رقابتپذیری را برای ما فراهم میآورد. برای انجام این کار، نیاز به مجموعهای از تواناییها و برنامهریزیها احساس میشود. در کنار هم بودن شرکتهای توانمند زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه یک مزیت رقابتی محسوب میشود و باید از این مزیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
ورود به عرصههای نوآورانه و فناورانه شرایط رقابتپذیری را فراهم میسازد
وی با اشاره به اهمیت کسبوکارهای نوین، بهویژه فناوری اطلاعات در دهههای اخیر، اذعان داشت: برخی از شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه از پیشتازان حوزه کسبوکار در کشور هستند و باید تلاش کنند جایگاه اصلی خود را بیشازپیش تقویت کنند تا در عرصه رقابت نیز پیشتاز باشند. شرایط مناسبی برای فعالیت در عرصه اقتصادی کشور برای شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه فراهم است و این شرکتها با نوآوری و تلاش بیشتر میتوانند به اهداف از پیش تعیینشده برسند.
ارتباط با صاحبان تکنولوژی با ایجاد منابع دانشی و تخصصی
طیبنیا با تأکید بر ضرورت ارائه پیشنهاد جهت ایجاد کسبوکارهای جدید در گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: باید منابع دانشی و تخصصی در شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه ایجاد شود و با استفاده از سرمایههای انسانی موجود، ارتباط با صاحبان تکنولوژی بیش از گذشته محقق شود.
وی در پایان عنوان داشت: مباحث بازرگانی و تمرکز بر فعالیتهای بازرگانی در شرکتها و اقتصادهای برتر دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته و بهسرعت در حال رشد است. همین موضوع نشان میدهد با توجه به فعالیتهای پیش رو، فولاد مبارکه میتواند در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشد. برای رسیدن به اهداف متعالی باید با اعمال تغییرات در ساختار برخی از شرکتها، نقشآفرینی آنها را متفاوت با قبل تعریف کنیم تا تأثیرگذارتر و سریعتر از گذشته در مسیر سودآوری حرکت کنند.
فولاد مبارکه درصدد بهرهگیری از بهترین الگوهای کسبوکار دنیاست
محمد ناظمی هرندی، معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه نیز در کارگاه طراحی مدل کسبوکار شرکتهای گروه فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه صنعت مهمی در کشور است. با نگاهی به گذشته فولاد مبارکه متوجه میشویم که این شرکت با حمایتهای زیادی در زمان جنگ و پس از آن ساخته شد تا علاوه بر تولید ورقهای فولادی و ایجاد ارزشافزوده از این طریق، به مأموریتی مهمتر یعنی توسعه کشور بپردازد.
وی افزود: روزی فولاد مبارکه قرار بود ۲ میلیون تن فولاد تولید کند، ولی امروز حدود ۱۰ میلیون تن از محصولات مختلف را تولید میکند و به گروهی تبدیل شده که مجموعهای از شرکتهای متنوع را در زیرمجموعه خود دارد و به همین دلیل با توجه به شرایط امروز جهان، اداره آن نیز با گذشته متفاوت است.
تربیت سرمایههای انسانی ماهر برای ایجاد زنجیره کامل فولاد
معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه برای ایجاد زنجیره کامل فولاد از بهترین سختافزارها و نرمافزارها استفاده کرده و سرمایههای انسانی ماهری نیز تربیت کرده است. علاوهبراین، در تأمین انرژی، مواد اولیه، بازار و... مزیتهای رقابتی داشته و به همین دلیل، نیروهایی کارآمد به پیشرفت سریعتر آن کمک کردهاند.
وی اذعان داشت: برخی از مزیتها کمرنگتر از قبل شده، برخی از بین رفته و برخی نیز بهزودی از بین میرود، چراکه بهطور مثال، مزیت مربوط به مواد اولیه دچار تغییر شده، تعداد رقبا در قسمت تولید زیاد شده و نیروهای انسانی نیز در بسیاری از شرکتها در حال رشد کمی و کیفی هستند. علاوهبراین، نگرشهای نوآورانه نیز در همه دنیا در حال پیشرفت است و بهصورت یکسانی در دسترس همه قرار دارد.
شرکتهای زیرمجموعه بازوی مشترک فولاد مبارکه
ناظمی ادامه داد: یکی از مزیتهایی که امروز در اختیار داریم و باید از آن استفاده کنیم، شرکتهای زیرمجموعه فعالی هستند که میتوان از ظرفیت آنها بیشتر بهرهبرداری کرد تا سریعتر در جهت پیشرفت اهداف گروه فولاد مبارکه حرکت کنیم.
وی در پایان اضافه کرد: باید از مجموعه این شرکتها بهعنوان یک بازوی مشترک استفاده کنیم و برای تحقق این مهم، در حال استفاده از بهترین الگوهای دنیا هستیم تا مدل کسبوکار مجموعهها را در تصویری بسیار ساده با اجزای تعریفشده استخراج کنیم.
گفتنی است کارگاه طراحی مدل کسبوکار شرکتهای گروه فولاد مبارکه با حضور مدیران عامل و جمعی از مدیران شرکتهای گروه فولاد مبارکه در روزهای ۱۱ و ۱۲ خردادماه طی ۲ روز متوالی برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه، طراحی مدل کسبوکار شرکتهای فولاد مبارکه براساس بهروزترین مدلهای کسبوکار دنیا بود. در این میان، مدیران شرکتهای زیرمجموعه گروه فولاد مبارکه به ارائه نظرات خود و همفکری با یکدیگر پرداختند.